Dlaczego badania rynku farmaceutycznego to dziś konieczność?

Badania rynku farmaceutycznego są niezbędne zarówno firmom, które dopiero wchodzą na rynek, jak i tym, które są na nim od dłuższego czasu. Dlaczego w dzisiejszych czasach są one tak ważne i jakie informacje można dzięki nim uzyskać?

Duża konkurencja

Obecnie w polskim sektorze farmaceutycznym działa około 450 przedsiębiorstw. Jest to jedna z najbardziej dochodowych branż w naszym kraju, która rokrocznie notuje około 5-procentowe wzrosty. Kreują ją duzi gracze, którzy cały czas stawiają na innowacje i nie poprzestają w wysiłkach, by mieć w niej jak największy udział.

Z takimi potentatami nie można jednak skutecznie konkurować, bez posiadania rzetelnych i wiarygodnych informacji na temat branży. Można je uzyskać właśnie dzięki badaniom rynku farmaceutycznego, które przeprowadza choćby Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®. W zależności od celu badania, można kierować je nie tylko do grupy docelowej, ale również do liderów opinii w branży.

Wysokie nakłady na tworzenie nowych produktów

Badania leku w branży farmaceutycznej są wysoce kosztochłonne. Dlatego firma planująca wprowadzenie preparatu na rynek powinna sprawdzić, czy istnieje dla niego grupa klientów, którzy byliby chętni go zakupić. Również można to zrobić dzięki dobrze zaplanowanemu badaniu rynku farmaceutycznego.

Oczywiście, aby to zrobić, produkt powinien być już przynajmniej w fazie koncepcyjnej, gdyż sprawdzanie niedokładnie określonych parametrów może doprowadzić do wyciągnięcia mylnych wniosków.

W dłuższym okresie czasu odpowiednio przygotowana analiza pozwoli uniknąć potencjalnych strat finansowych wynikających z wprowadzenia na rynek nierentownego preparatu lub takiego, który ma już zbyt silną konkurencję.

Ograniczone budżety reklamowe

Choć przedsiębiorstwa branży farmaceutycznej od lat zwiększają nakłady reklamowe, to wcale nie są one nieograniczone. Kluczem – jak w każdym sektorze – jest bowiem dysponowanie nimi w odpowiedni sposób.

Czy grupa docelowa konkretnego leku słucha radia i to w nim należy się reklamować, czy może lepiej zwiększyć budżet na reklamę telewizyjną? Odpowiedzi na takie pytania również pozwalają uzyskać badania rynku farmaceutycznego i tym samym lepiej planować działania marketingowo-sprzedażowe. Umożliwiają one również testowanie różnych wariantów reklam oraz tego, które wersje mają większy potencjał na sukces w danej grupie.

Trudność z budowaniem długoterminowej strategii

Rynek farmaceutyczny nie jest stabilny i ulega przekształceniom. Wyzwaniem jest jednak przewidzenie tych zmian i odpowiednio szybkie reagowanie na nie. Badania rynku medycznego również mogą w tym pomóc zwłaszcza, gdy są kierowane do liderów opinii w danej branży, którzy śledzą nie tyle lokalne, ale i światowe tendencje. Poznanie takich możliwych obszarów rozwoju może pomóc zyskać strategiczną przewagę nad konkurentami, co jest ważne dla budowania pozycji marki.

Jak doskonale widać badania rynku farmaceutycznego są absolutnie niezbędne dla firm farmaceutycznych. Pozwalają bowiem uzyskać odpowiedzi na szereg pytań i to na różnych etapach działalności, również wtedy, gdy koncern ma względnie stałą pozycję w branży.