Jak stworzyć idealną ankietę online?

Rodzaje pytań, dystrybucja, czy obliczenia statystyczne mają wpływ na przeprowadzenie poprawnej ankiety online. Jest wiele rzeczy, o których musisz pamiętać. Na szczęście stworzyliśmy listę kontrolną, która umożliwi Ci przeprowadzenie idealnego badania internetowego. Realizacja takiej ankiety dostarczy wiele cennych informacji zwrotnych.

Przygotowanie ankiety online

Zanim zaczniesz projektować swoją ankietę, powinieneś zastanowić się nad następującymi pytaniami:

  • Czy masz jasno określony cel ankiety online? Czy możesz wykorzystać wyniki jako rozwiązanie problemu?
  • Kto jest grupą docelową przeprowadzanej ankiety? Czy zamierzasz wybrać konkretną grupę kontaktów do zaimportowania, czy chcesz uzyskać jak największą próbę?
  • W jaki sposób będziesz dystrybuował ankietę internetową? Czy będziesz wysyłał e-maile, czy dotrzesz do społeczności poprzez media społecznościowe?
  • Kiedy zamierzasz aktywować ankietę online? Czy masz harmonogram, który zawiera wszystkie kluczowe daty procesu badania? Jak długo ankieta będzie dostępna?

Jeśli będziesz znał odpowiedź na wszystkie wymienione pytania, to możesz przejść o krok dalej. Będzie to czas, aby zacząć projektować właściwą ankietę.

Projektowanie ankiety online

Podczas przeprowadzania ankiety online powinieneś pamiętać o następujących rzeczach:

  • Zapytaj o niezbędne dane demograficzne. Możesz pominąć tę część, jeśli importujesz panel ankietowy. W tym przypadku Twoi respondenci są bardzo sprofilowani, więc prawdopodobnie będziesz miał wszystkie potrzebne informacje, takie jak płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, czy też wysokość dochodów.
  • Użyj odpowiednich typów pytań, aby respondenci mogli w prosty sposób udzielić odpowiedzi oraz żeby nie byli znudzeni wypełnianą ankietą. Nie zadawaj zbyt wielu pytań, gdyż im krótsza ankieta online, tym lepiej.
  • Używaj jasnego i prostego języka, bez żargonów i skomplikowanych terminologii.
  • Zadbaj o swoich respondentów i poprowadź ich przez ankietę, dając im jasne instrukcje wraz z pytaniami. Jeśli korzystasz z różnych typów pytań, to wytłumacz ankietowanym, jak mają odpowiadać na poszczególne formy pytań.
  • Stosuj pytania warunkowe w ankiecie internetowej, i zaoszczędź czas ankietowanych.
  • Zwróć uwagę na kolejność pytań. Uporządkuj je od ogólnych do szczegółowych i pogrupuj według tematów. Wrażliwe pytania powinny znaleźć się na końcu ankiety online.
  • Dodaj projekt, który jest rozpoznawalny i angażujący. Wykorzystaj branding własnej firmy jak logo, czy odpowiednie kolory.

Zaproszenie e-mailowe

Często zachęcenie potencjalnych respondentów do wypełnienia ankiety online jest trudne, gdyż niewiele osób chce wypełniać badania internetowe. Dlatego chcąc zachęcić jak największą ilość osób:

  • Stwórz angażujący temat i treść emaila.
  • Dodaj angażującą szatę graficzną z brandingiem Twojej firmy.
  • Zamieść w zaproszeniu zdjęcie zachęty, aby zapewnić większy odzew.
  • Pomyśl o wysyłaniu przypomnień.
  • Wstaw swoje dane kontaktowe w przypadku pytań bądź też uwag.
  • Przetestuj swoje zaproszenia przed ich wysłaniem.

Testowanie ankiety online

Niezwykle istotne jest testowanie przygotowanej ankiety internetowej. Dzięki takim testom można uniknąć wielu błędów, dlatego:

  • Wyślij swoją ankietę do znajomych, aby sprawdzić czas i sposób sformułowania jej.
  • Ustaw automatyczne powiadomienia i przetestuj je.
  • Upewnij się, że Twoja ankieta jest kompatybilna z urządzeniami mobilnymi.
  • Popraw swoją ankietę po raz ostatni.

Już wiesz, jak przygotować idealną ankietę online. Jeśli chcesz skrócić czas przygotowania ankiety online skorzystaj z programu SurvGo™, który posiada wiele funkcji i możliwości ułatwiających realizację ankiety.